zaterdag 7 mei 2011

Workin' 9 to 5...

Hallo mensen!

Sorry dat ik gisteren mijn wekelijks kids-artikel niet heb gepost, maar ik had echt geen tijd. Volgende week volgt er zeker weer eentje hoor!

Maar vandaag kan ik jullie wel al vertellen dat Bibi serieus heeft gezwoegd en gezweet. Ik mag dan wel nog in ouderschapsverlof zijn, het was vandaag werken geblazen. Met af en toe natuurlijk een welverdiende pauze om van het zonnetje te genieten hé. Lees maar mee...


Al zwoegend en zwetend hebben we onze zaterdag ingezet. We mogen de hal van mijn ouders opnieuw schilderen. Niet omdat we een nieuw project hebben uitgevonden, maar meer omdat het echt nodig was. Spijtig genoeg hebben mijn ouders afgelopen winter last gehad van veel sneeuw en ijs, en dus ook van een lek in huis. Omdat de hal en veranda onder een plat dak liggen, moet er na het smelten van de sneeuw op het dak veel water binnengelekt zijn. Via één of ander gaatje dat niet goed gedicht was door de dakwerker, die mijn ouders vorig jaar hebben laten komen.

En al dat smeltwater kwam op een gegeven moment al druipend van boven naar beneden. Uitgerekend op de muur van de hal die Bart en ik net 2 jaar geleden geschilderd hadden. *zucht*
We zijn er direct aan begonnen deze morgen, want we wisten dat het zonnig en heet ging worden. En dat het heet was, hebben we al zwetend ondervonden!

We hebben gezweet, want de hal werd oververhit door ons (haha!) en de zon (omdat die hal op het meest zuidelijke plekje van het huis ligt), maar ook dankzij de verf. Ik weet dat je niet mag vloeken, maar we hebben het toch gedaan. Op de verf en op de muren. Het ligt niet aan de verf hoor, want die komt van mijn neefje, die in een professionele schilderwinkel werkt te Schoten (dank u Ken, voor de korting!!). Het zijn gewoon de muren, die slorpen zoveel verf op dat alles in vlekken trekt, zelfs na 2 lagen verf.

Dus mogen we morgenvroeg er nog een derde laag verf tegenaan "gooien", in de hoop dat het nu wél mooi wordt! Tussen de eerste en de tweede laag verf in de hal is er trouwens nog wel een lange pauze genomen, waarbij we aan ons eigen kleurtje hebben gewerkt... haha!

Voor iedereen die ook nog wat wil schilderen, hier komt dé tip van de week: hoe donkerder je verf, hoe meer lagen je mag aanbrengen vooraleer de verf alles dekt (zonder strepen of vlekken). Of dat nu op vezelpapier is dat je schildert, of je nu over een gewone muur verft... Hoe donkerder je kleur, hoe meer lagen je nodig hebt dus!

Twee jaar geleden, toen we ook mijn ouders hun living hadden geschilderd in bordeauxrood, hebben we serieus mogen goochelen om de "accentmuur" egaal geschilderd te krijgen. En deze kleur is aubergine, ook heel donker. Mijn liefste mams was helemaal vergeten hoe moeilijk donkere kleuren wel zijn, vooraleer ze pakken op je muur. Geen probleem, deze twee lossen het wel op... Met het nodige gezweet en gevloek. 
Ik hoop nu maar dat de "verfgoden" ons morgen gunstig gezind zullen zijn en dat een derde laag hopelijk voldoende is. Hoop ik. Of zoals mijn ventje zegt: "met 'n derde koesje moet 't lukken." Ik geloof hem.
We posten alvast enkele fotootjes van onze werken in de hal van mijn ouders, en binnenkort ook het resultaat. 

Geniet nog van de zon en van jullie zondag!

2 opmerkingen:

  1. Hey Inge, ben zelf ook ijverig bezig.
    Meubels van overgrootouders aan het schilderen en patineren.Keihard werken, maar mooi resultaat.
    Veel succes met jullie schilderwerken bij de ouders.
    Groetjes
    Anne Van der Aa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Anne!

    Leuk om de meubels (en herinneringen waarschijnlijk) van je overgrootouders terug mooi te maken en te bewerken zodat je ze kunt gebruiken in je huis. Ik wil zeker wel eens wat fotootjes zien. Mocht je willen, dan schrijf ik er hier eens over (ik ben altijd nieuwsgierig naar zo'n dingen...) en desnoods maak ik ook ineens wat fotootjes. :-) Je geeft me maar een seintje hé!
    Veel succes nog met het patineren, want da's inderdaad superhard werken!!
    Dikke kussen, ook aan Nathalie,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen

Like this? Share it!